I Vadstena blir man snart uppmärksam på ett bilmärke som förekommer oftare än andra – Citroën.
Alla säger ”Dudden”. Jag har avtalat tid med intervjuobjektet, vid infarten till Vadstena på Industrivägen. Ja, egentligen möter jag honom i hans arbetskläder, fullt upp med att färdigställa lokalerna till Vadstenas nya Bilprovning, som ska öppna inom kort.
Dudden, är det OK att jag kallar dig Dudden?
– Jajamen, jajamen!
Om jag skulle gå runt på stan och fråga: Känner du någon man i Vadstena som heter Jan-Olof Magnus Johansson? Dudden svarar direkt.
– Då är det nog ingen som skulle veta vem det är, 99% skulle stå oförstående, skrattar Dudden.
I förra årets statistik över sålda personbilar kom första Citroenmärket på 83:e plats ! Här i Vadstena känns det som Citroen intar förstaplatsen.
Hur började det egentligen Dudden, fann du Citroën eller var det Citroen som fann dig ?
Det var Bilcenter som startade och var återförsäljare till Citroën. Själv hade jag bilverkstaden vägg i vägg sedan 1992. När Bilcenter gick omkull 1998 tog jag över fastigheten. Då ringde jag Citroen och frågade om jag fick fortsätta att sälja bilmärket. Dom sa att om vi sålde 25 bilar om året, var det grönt. Vi sålde sålde 100 precis första året ! Och sen har det bara rullat på.
Hur många Citroenbilar har du sålt genom åren ?
Dudden har ordning på sina siffror och svarar snabbt 4000-5000 bilar, nya och begagnade Citroen.
När jag själv kom till Vadstena för tre år sedan var det första som slog mig att jag såg Citroen överallt.
– Ja, lilla Paris kallar dom ju Vadstena, svarar Dudden skrattande och fortsätter… Helt klart är vår lokala marknadsandel väldigt hög, förmodligen den högsta i Sverige.
– 2013 fick vi pris av Citroen Europa för bästa verkstad och försäljningsställe i Sverige. 98% nöjda kunder !
– Vi blev nerbjudna till Paris och fick träffa ”the big boss” , han ville veta VAD vi gjorde , säger Dudden lite stolt.
– Mina grabbar, det är inte bara jag som fått detta fina pris. Vi har jobbat stenhårt med nöjd kund, som det hette på den tiden, följa upp, ta ansvar och finnas i kundens närhet.
Jag jämför med Alla Formats sätt att jobba och vår nya devis ”made in Vadstena” eller uttryckt på ett annat sätt ”tänk på hemorten”.
Dudden nappar på ”betet”.
– Alla säger att Vadstena ska utvecklas och vi ska bli en kommun med 10000 innevånare och det ska satsas. Det var så jag började tänka, VAD kan jag bidra med? (Efter intervjun kom en rapport om befolkningsutvecklingen i samtliga östgötakommuner. Vadstena stack ut i mängden som enda kommun med minskad befolkning, minus 59 medborgare).
– Det har bara snackats från politikerhåll. Jag själv har kört stenhårt. Det har varit en process 3-4 år för att få hit en bilprovning. Det är inte lätt att få det, men nu har vi lyckats.
Intervjun genomförs nära öppningen av Vadstenas första Bilprovning. Det är den gamla statliga Bilprovningen, numera Besikta, som slutligen antog utmaningen att tro på Vadstena. Ingen tvekan om att det är Duddens förtjänst, hatten av!
–Nu är vi inte tvingade att åka till Motala, Mjölby eller Linköping, säger Dudden, för att få uppsträckning eller godkänt att färdas med vårt fyrhjuliga ”bonusbarn”.
Dudden betonar ännu en gång att det var hans sätt att konkret BIDRA TILL VADSTENAS UTVECKLING. Det är ingen tvekan, Dudden är HANDLINGENS MAN !
Jag frågar hur många bilar/fordon finns registrerade i Vadstena? Här famlar Dudden lite i blindo men reserverar sig tydligt för sin uppskattning av 10000 bilar (det skulle vara nästan 1,5 bilar på varje innevånare. Vid en senare koll, efter intervjun, finner jag en uppgift som är daterad sista december 2016 på 4010 bilar, vilket i sig är häpnadsväckande 1,75 innevånare/bil )
Jag frågar vidare hur många Citroenbilar som rullar i Vadstena. Dudden tvekar att svara men säger att det är mer än 1000 bilar, han har riktiga uppgifter i sin data, men som arbetets och handlingens man med ”grovgörat” i hallen för den framtida Bilprovningen får vi lämna den frågan.
Vi går över att diskutera miljöfrågor kring bilismen.
Tror du på att vi har en fossilfri bilflotta 2030?
– Näe, vi kommer ha en hög andel, men dom bilarna som sålts under nuvarande tid plus alla riktigt gamla bilar, kanske 75% fossilfritt!
Citroen och Peugeot tillverkar ca 6 miljoner bilar per år, så det är naturligt att dom tittar på framtiden och för att göra billiga elbilar.
– Det vi i Sverige säljer på ett år tillverkar dom på sju dagar. I början var elbilen alldeles för dyr, nu börjar priset gå ner, också beroende på vilka statliga subventioner som betalas ut. Sedan har vi bilar som ska vara dragfordon till olika typer av ”släp”. Där kan möjligtvis hybrider vara en lösning, men då är vi tillbaka på 75%.
Jag har noterat att du har solpaneler på delar av dina tak. Hur tänker du där ?
– Ja, vi producerar 60.000 kwh/år, så det är riktigt bra. Inget företag i Vadstena kommer i närheten av vår produktion. Tyskland ligger långt före här. Helt klart ligger Sverige efter.
Vad tror du om en framtida Elbilmack i Vadstena? För alla fordon som då ska framdrivas med fossilfria bränslen måste ju trots allt tankas.
Dudden ger tummen ner direkt. Hans bestämda uppfattning är att vi med 220 volt direkt hemma utanför huset eller i garaget ”eltankar”. Laddningsstationer för tyngre fordon kommer finnas runt landets större vägsträckor.
Där sprack min fantastiska idé…
Dudden är klar över framtiden på den punkten.
Besiktas bilprovning öppnar den 5:e april. Jag vet att du jobbat ”från det första byggtaget” för att ro detta i land och detta måste ju leda till festinvigning. Hur ser dina planer ut ?
– Jag vet att VD:n för Besikta Sverige kommer ner.
– Man äter tårtor på ”lyften”, en tradition vid varje öppnad bilprovning.
– Öppet 7 – 16.
– Försök med veteranbesiktning på onsdagskvällar
Vi lämnar därhän en diskussion om Kladden på Vadstena Camping och hans roll om besiktning av gasolen i deras husvagnar. Dudden rör sig i känt vatten och jag försöker bara följa med.
Några fakta om Duddens ”imperium”: runt 50 miljoner, 12-13 anställda ihop med Motala.
Vilken är din egen personliga favorit bland bilar ?
– En Ford-36:a , som jag just nu håller på att ”skruva ihop”
Tror du på Gud?
Dudden känner efter, men svarar tvekande, nej.
Hund eller katt ?
– Hund, jag är jägare 😉
Om du skulle landa på en öde ö, vem skulle du vilja ha sällskap av?
Svaret kom nästan snabbare än frågan.
– HENRY FORD.
Trots en väldigt distanserad och kritisk attityd till Fords imperium finns en beundran hos Dudden.
Han förvånar mig ännu en gång genom att skilja på upphovsmannen och hans industriella verk.
Vi närmar oss slutet på min intervju med Dudden.
Jag återgår till Duddens planer för framtiden. Kallas man Dudden förpliktar det. Dudden gör mig INTE besviken. De planer han har som han berättar är storslagna för en kommun som Vadstena. VAD det handlar om lovar jag att inte berätta. Det är en sak mellan Dudden och mig. Ett löfte är ett löfte och ska hållas. Framtiden vår visa, tack Dudden.
Roger Durlind